بستن
(0) مورد
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
تمام دسته بندی ها
    فیلتر ها
    EN
    جستجو

    خلاصه تاریخچه تابلو فرش دستباف ایرانی (4)

    خلاصه تاریخچه تابلو فرش دستباف ایرانی (4)

    بافندگان تابلو فرش معمولا تصاویر پادشاهان را می بافتند. این نوع فرش ها نه تنها از نظر تعداد بالاتر از همه بودند، بلکه از نظر مواد اولیه نیز بیشترین تنوع را داشتند. قالی های "طرح پادشاه" تاریخچه ی بسیار طولانی ای داشتند، از فرش های "هوشنگ پادشاه" با تاریخ اسطوره ای آن تا پادشاهان هخامنشی و ساسانی و سایر پادشاهان قرون گذشته.

    در میان تابلو فرش های ایرانی فرش های زیادی با موضوعات افسانه ای مختلف وجود دارد. بیشتر این فرش ها توسط بافندگان شهری بافته شده اند و بافندگان روستایی و عشایری سهم کمی در این زمینه دارند.

    بسیاری از بافندگان شهری با بسیاری از این افسانه ها و اسطوره ها آشنا بودند، بنابراین بیشتر فرش ها با موضوعات افسانه ای در شهرها بافته شدند. فرهنگ شهری و تعداد افراد باسواد نسبتا بیشتر در شهرها در مقایسه با روستا ها و عشایر، دلیل این آشنایی بود.

    در میان تابلو فرش ها تعداد نسبتا کمتری تابلو فرش با مضمون مذهبی وجود داشت. فرشبافان چهره ی پیامبر و امامان را نمی بافتند، زیرا نگران بودند که فرش ها بر روی زمین بیفتند و منجر به گناه شود.

    موضوعات برخی از فرش های پرتره مربوط به خود عشایر بود. این فرش ها به دو گروه تقسیم می شوند:

    • فرش هایی با چهره ی افراد قبیله. ترکیب این فرش ها بسیار ساده و پرتره در ردیف هایی با دو یا سه ستون تکرار می شد. باید گفت که موضوع و ترکیب این فرش ها به طور کلی ریشه ی عشایری دارد.
    • فرش هایی که رموضوع قبیله ای ندارند، اما عشایر آن ها را از روی فرش ها و پرتره های دیگر می بافند. در طول تکرار این بافت، این موضوعات به تدریج شکل عشایری می گیرند و به اصطلاح جذب فرهنگ آنان می شوند.

    فرش هایی با چهره ی زنان زیبا بخش کوچکی از تابلو فرش ها را تشکیل می دادند. این فرش ها در طول 50 سال، دو دهه ی آخر قرن نوزده و سه دهه ی اول قرن بیستم که همزمان با وقوع برخی اتفاقات اجتماعی در ایران بود، بافته شدند.

    حیوانات و پرنده ها و همچنین گل ها و بته جقه، نقش بسیار مهمی در فرش های ایرانی سنتی دارند. این طرح ها قابل توجه ترین بخش های الگوها و موضوعات اصلی، بخصوص در فرش های روستایی و عشایری می باشند. بیشتر این گروه فرش ها کاربرد های مختلفی از جمله به عنوان تابلو فرش دارند، که برای آویخته شدن به دیوار بافته شده اند. آن ها پیش از این برای فرش کردن چادر ها به کار می فتند. این تغییر کاربرد معنای خاصی برای افراد قبیله داشت، برای مثال محافظت از چادرها و اهمیت شحاعت در زندگی عشایری.

    فرش های شیر نوع دیگری از انواع فرش هایی هستند که در شیراز  و شهرهای همسایه اش بافته شد. از باستان شیر مظهر قدرت و شجاعت بوده است. همان طور بر دیوارهای تخت جمشید و ظروف سفالی عهد ساسانی دیده شده، پادشاهان به این نماد علاقه داشته اند.

    درج نظر