بستن
(0) مورد
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
تمام دسته بندی ها
    فیلتر ها
    EN
    جستجو

    تاریخچه فرش و تابلو فرش دستباف (11) : طرح های گلدار هراتی

    تاریخچه فرش و تابلو فرش دستباف (11) : طرح های گلدار هراتی

    طرح های گلدار هراتی

    طرح قالی های گلدار هراتی منسوب به شهر هرات است که در روزگاران پیشین در خراسان و امروزه در افغانستان قرار دارد. بنابر نظر مورخین و کارشناسان هنر قلی بافی، شهر هرات پایتخت دربار تیموریان اولین مرکز بافت فرش های با طرح های گلدار در ایران بوده است.

    حاشیه ی فرش های هراتی با طرح متمایز از طرح زمینه ی فرش طراحی شده که در آن غالبا نقش قوری چای و یا سماور درونمایه ی اصلی و غالب طرح را تشکیل می دهد.

    طرح بیشتر فرش های گلدار تیپ هراتی فاقد اشکال پرنده و حیوان است در حالی که به ندرت در برخی از فرش های بافته شده در این سبک نقش پرنده و حیوان نیز دیده می شود، از جمله یک فرش معروف به نام امپراتور که هدیه ی پطر کبیر امپراطور روسیه به لئوپولد اول، امپراطور اتریش، بوده است. امروزه یک تخته از این فرش ها در موزه ی متروپولیتن نیویورک و دیگری در موزه ی وین نگهداری می شود. در زمینه ی قرمز این قالی ها نقش حیواناتی در ردیف های افقی و عمودی بافته شده است و در حد فاصل این نقش ها، گل ها و برگ های پیچک دار دیده می شود. به نظر می رسد فرش های هراتی که دارای نقش حیوان هستند مربوط به اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم باشند که گاه بافت آن ها تا قرن 18 میلادی نیز ادامه داشته است.

    تاثیر طرح های هراتی با برگ های نیم دایره ای و حاشیه ی زیبا و اختصاصی آن در بافت های امروزی مراکز مختلف قالی بافی ایران از جمله آذربایجان، کردستان، همدان و استان های مرکزی ایران انکار ناپذیر است. امروزه در بسیاری از این مناطق وو همچنین برخی از کشورهای اروپای شرقی و هندوستان و پاکستان فرش های زیبایی در این سبک بافته می شود.

    نظرات
    1396/01/01 07:30 ب.ظ
    Todncuowh! That's a really cool way of putting it!
    1396/01/24 07:57 ب.ظ
    It's a pleasure to find such <a href="http://cbpkti.com">ratlonaiity</a> in an answer. Welcome to the debate.
    1396/01/25 05:23 ب.ظ
    I'm out of league here. Too much brain power on dipyals! http://hmbsguhlorx.com [url=http://dhnmts.com]dhnmts[/url] [link=http://vfqpkht.com]vfqpkht[/link]
    1396/01/27 08:48 ق.ظ
    Frankly I think that's abuesltoly good stuff. http://xgvygqtmeod.com [url=http://nxvkdfjbqa.com]nxvkdfjbqa[/url] [link=http://osadeeo.com]osadeeo[/link]
    درج نظر