نیل
گیاهی است با نام علمی INDIGOFERA TINCTORIA و همان طور که از نام آن برمی آید، اصل آن از هندوستان بوده و از آنجا به سایر نقاط دنیا برده شده است.
بوته ی نیل را بشر هزاران سال پیش می شناخته و آن را برای تهیه ی رنگ های (ادامه مطلب)
گیاهی است با نام علمی INDIGOFERA TINCTORIA و همان طور که از نام آن برمی آید، اصل آن از هندوستان بوده و از آنجا به سایر نقاط دنیا برده شده است.
بوته ی نیل را بشر هزاران سال پیش می شناخته و آن را برای تهیه ی رنگ های (ادامه مطلب)
بقم درخت خارداری است که نام علمی آن XYLON CAMPECHIANUM می باشد. چوب بقم حاوی ماده ی رنگینی به نام هماتین و هماتوکزیلین ایت. شیره ی حاصله از جوشاندن تنه ی این درخت را به صورت (ادامه مطلب)
زعفران از گیاهان تیره ی زنبقیان و نام علمی آن CROCUS SATIVUS است. گیاهی است پیازدار که در قائنات و بیرجند کشت می شود. گل زعفران به رنگ ارغوانی مختلط است و (ادامه مطلب)
قرمزدانه و یا کرم شرابکُش حشره ای است که بشر از ابتدای تاریخ آن را می شناخته و رنگ قرمز طبیعی را از بدن آن به دست می آورده. این حشره انواع متعددی داردو یکی از انواع آن که بر روی گونه ای از گیاه کاکتوس زندگی می کند، با نام علمی COCCUS CACTI شناخته می شود، به این جهت در نقاطی که این حشره را پرورش می دهند (ادامه مطلب)
روناس گیاهی است که از دیرباز توسط بشر شناخته شده و از آن رنگ قرمز طبیعی را استخراج می کرده است. در تورات و همچنین نوشته هایی که از قبرهای فراعنه ی مصر به دست آمده است به مدارکی در مورد رنگرزی با روناس بر می خوریم. روناس گیاهی است دائمی و اصل آن چنانکه شایع (ادامه مطلب)
گلرنگ گیاهی است با نام علمی CARTHAMUS TINCTORIUS که ارتفاع آن به حدود یک متر می رسد. برگ های آن خاردار و براق است. گل هایش در ابتدا (ادامه مطلب)
دندانه دادن
پوسته ی خارجی و یا فلس های پشم با خاصیت نفوذناپذیری خود در جذب رنگ به طور مستقیم اثر می گذارد. مواد شیمیایی خاص و عملیات مکانیکی می تواند این پوسته را تضعیف کرد و از بین ببرد. با از بین رفتن این فلس ها سرعت نفوذ رنگ به داخل الیاف افزایش می یابد. به این ترتیب پشمی که تحت تاثیر محلول های شیمیایی یا عملیات مکانیکی قرار گرفته و یا در هوای آزاد به مدت طولانی باقی مانده باشد (ادامه مطلب)
رنگ های طبیعی
رنگ های طبیعی شامل رنگ هایی هستند که یا منشا گیاهی داشته و از ریشه، گل، برگ، میوه و پوست تنه ی نباتات به دست می آیند و یا رنگ های حیوانی که موجوداتی مانند حشره ی قرمزدانه و صدف ارغوان مولد آنها هستند و یا مانند خاک رس از معادن استخراج می شوند.
وجود رنگ های گوناگون در فرش های ایرانی (ادامه مطلب)
در صنعت قالی بافی هنر رنگرزی اهمیتی تقریبا یکسان با طراحی و بافندگی دارد و اصولا بدون وجود رنگ، نقشی آفریده نمی شود.
علم رنگرزی در گذشته بسیار پیچیده بود و رموز آن همیشه در خانواده های رنگرز (ادامه مطلب)
الیاف ابریشم یا از پیله ی کرم ابریشم به دست می آیند و یا به صورت مصنوعی تولید می شوند، که البته نوع مصنوعی آن برای بافت فرش چندان مناسب نیست. الیاف ابریشمی در نسبت مساوی به قطر به مراتب مستحکم تر از الیاف پشمی هستند. بافت فرش با الیاف ابریشمی کاری بسیار دقیق و پرزحمت است (ادامه مطلب)
الیاف پنبه ای به طور گسترده در قالی بافی به کار می روند، به طوری که تقریبا می توان گفت که تار و پود بیشتر فرش های ایران از پنبه است. یکی از امتیازات رشته های پنبه ای نسبت به انواع پشمی آن، این است که چون آفت بید (ادامه مطلب)
کرک یکی از مواد تشکیل دهنده ی قالی های ظریف و نسبتا گران قیمت است. کرک در اصطلاح به پشم های نرمی که روی بدن گوسفند و بز و شتر روئیده و به هنگام (ادامه مطلب)